ماجراهای «خندوانه» از زبان رامبد جوان
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۷۳۹۳۱
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رامبد جوان مجری، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که تاکنون هفت فصل از برنامه «خندوانه» را برای شبکه نسیم ساخته و اجرا کرده و فصل هشت نیز همزمان در حال تولید و پخش است، از انگیزه ساخت این برنامه گفت.
او در این زمینه چنین یادآور شد: حدودا ۱۸ سال پیش، روزی که تصمیم گرفتم برنامهای با موضوع خنده و خندیدن بسازم، وضعیت بهتر از الان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایشان دو هزار مقاله از تحقیقات دانشمندان و پزشکان جهانی جمع آوری کرده بودند که از میان آنها ۹۰۰ مقاله ترجمه و تبدیل به پایه علمی «خندوانه» شد. مثلا در این مقالات ثابت شده بود که اگر بخندید مغز فریب میخورد و شروع به ترشح هورمونهای شادی آور میکند؛ در نتیجه حالتان بهتر میشود و ... همینها باعث شد تا برای ساخت «خندوانه» مصر شوم و این برنامه کلید بخورد.
رامبد جوان سپس یکی از جملات رایج در برنامه «خندوانه» را یادآور شد و در این ارتباط افزود: یکی از عادات و تمرینهای خوب این است که وقتی از شما میپرسند حالتان چطور است، در جواب بگویید عالی هستیم. مثلا برای همین است که در «خندوانه» این موضوع را با تماشاگران تمرین میکنیم؛ در واقع منظورمان این نیست که واقعا همیشه عالی هستیم، اما این یک تمرین برای کاهش فشارهای عصبی و بهتر شدن حالمان است.
او به صحبتهایش اضافه کرد: یک آدم افسردهای که برای بهتر شدن حالش میجنگد و تلاش میکند، نسبت به آدمی که افسردگی اش را پذیرفته و کاری نمیکند آدم موثرتری بوده و بهتر از پس زندگیاش برمیآید. وقتی شما افسردهای، حالِ بدت مدام بیشتر و بیشتر میشود و با ناله کردن حالت بهتر نمیشود. اینکه مدام از حال بد بگوییم، سادهترین نوع برخورد است.
این طور نیست که شرایط را درک نکنیم، خود من هم برای اینکه حالم بد باشد دلایل بسیار زیادی دارم؛ چون من هم در همان شرایط و روزگاری زندگی میکنم که بقیه زندگی میکنند و سختیها را درک میکنم. من هم میدانم اوضاع و شرایط مساعد نیست، اما انتخابم حال بهتر است؛ با این انتخاب میتوانم با بیش از ۱۰۰ نفری که با من کار میکنند، بهتر رفتار کنم، بهتر شرایط را مدیریت کنم و پروژه را پیش ببرم. اگر من عصبی و افسرده باشم این پروژه میتواند پیش برود؟ با عصبیت و حال بد و تن دادن به آن، چه کاری از دست ما ساخته است؟
مجری «خندوانه» در پاسخ به این پرسش که «خندوانه» با شعار شاد بودن و حال خوب تاکنون چقدر در تحقق اهدافش موفق بوده به مصادیقی در این زمینه اشاره کرد و گفت: آدمهای بسیاری در «خندوانه» به من گفتهاند آقای جوان ما قرص اعصاب میخوردیم، اما با تماشای «خندوانه» دیگر قرص نمیخوریم. یکی میگوید من بیکار بودم «خندوانه» نگاه کردم انگیزه گرفتم رفتم کار پیدا کردم. زوجی میگویند ما داشتیم از هم جدا میشدیم «خندوانه» به ما انگیزه داد که جدا نشویم.
آدمهایی گفتهاند که افسرده بوده اند، اما با تماشای «خندوانه» حالشان بهتر است. خانمی جلوی من را گرفته و گفته است خدا خیرتان دهد دختر من دو سال افسرده بود و از اتاقش بیرون نمیآمد، اما الان میآید که «خندوانه» تماشا میکند و حالش بهتر شده است و ... پس ماجرا انگیزه است و این نیست که ما چقدر شادیم.
رامبد جوان سپس تاکید کرد: در «خندوانه» کلی حرفهای مهم زده میشود. جهت گیریهایی میشود که جهت گیریهای انسانی هستند. ما میگوییم به خودتان کمتر فشار بیاورید و منتظر نباشید که دیگران کمکتان کنند؛ خودتان برای خودتان باید کاری کنید تا از شرایط افسردگی و ناامیدی قابل تحمل شود یا کمرنگ شود.
جوان در پاسخ به اظهاراتی که بعضا از سوی منتقدان این برنامه عنوان میشود مبنی بر اینکه وقتی حالمان بد است، به چه چیزی باید بخندیم و اینکه «خندوانه» بی جهت تبلیغ شادی میکند، گفت: باید بدانیم که هر چقدر هم حالمان بد باشد، نیاز داریم به اینکه یک نفر تکانمان بدهد و بگوید دوام بیاور و قوی باش. «خندوانه» به مردم میگوید که دوام بیاورید؛ حتی اگر سخت باشد، کوچکترین روزنه امید را پیدا کنید.
این را مخاطبان «خندوانه» آنهایی که همیشه برنامه را دنبال میکنند به خوبی درک کرده اند. اما وقتی کار به انتقاد میرسد، اکثریت منتقدان کسانی هستند که برنامه را کامل نگاه نمیکنند و اگر از آنها بپرسید گزیدهای از برنامه را در شبکههای مجازی دیده اند. گزیدههایی که ممکن است با شیطنت انتخاب شده باشد و مفهموم کلی برنامه را نشان ندهد.
او بار دیگر تاکید کرد: خائنانهترین رفتار با آدمها این است که امید را از آنها بگیری. وقتی امید نباشد آدمها از بین میروند. ما باید تا لحظه آخر به یکدیگر امید بدهیم.
او با بیان اینکه «تلویزیون در تمام دنیا رسانه بزرگی است»، به فراگیری بالای تلویزیون و قدرت جادویی آن در بین مخاطبان اشاره کرد و گفت: «خندوانه» به مخاطبش گوش میدهد و از همین راه با تماشاگرانش ارتباط میگیرد.
ادامه این گفتگو، با این پرسش از رامبد جوان همراه شد که پس از ساخت هشت فصل از «خندوانه»، آیا این برنامه همچنان توانسته جایگاه اولیه اش را حفظ کند و برای اینکه به سرنوشت برخی برنامهها و سریالهای تلویزیونی که با ادامه دار شدن از محبوبیتشان کاسته میشود، دچار نشود، چه تمهیدی از سوی سازندگان اندیشیده شده است؟
جوان پاسخ داد: «خندوانه» در فراز و نشیبهایی است که هر برنامهای میتواند داشته باشد، اما هنوز سرپاست. هر برنامهای که محتوایش را خودش تولید کند، همین طور است. در فصل قبل (فصل هفتم) «خندوانه» اُفت کرد، اما در این فصل خیلی حالش خوب است؛ چون انرژیاش بالا است و کارش را میکند. سال گذشته یکی از دلایل افت «خندوانه» این بود که همه ما به خاطر کرونا مضطرب بودیم، تماشاگران باید ماسک میزدند و از آنجایی که «خندوانه» متصل به تماشاگرانش است، با ماسکها حاضران در استودیو فقط یک مشت چشم بودند که حرف میزدند و صدایشان را هم نمیشنیدی. بعد از مدتی تعداد تماشاگران را کم کردیم تا اینکه تعداشان به ۱۰ نفر رسید. حتی چند شب هم بدون تماشاگر رفتیم. در نهایت فصل هفتم، کم انرژی شد؛ در صورتی که «خندوانه» هدفش تولید انرژی است. اما در فصل هشت، با تغییراتی که ایجاد کردیم، مثل دکور و بازگشت تماشاگران و ... انرژی به برنامه بازگشته است.
رامبد جوان در پاسخ به این پرسش که «خندوانه» چقدر از موفقیتش را در این سالها مدیون عروسک «جناب خان» است؟ اظهار کرد: «خندوانه» و «جناب خان» خیلی به یکدیگر متصل هستند. انگار خواهر و برادر هستند. نمیتوانم بگویم کدامیک به دیگری کمک میکند، اما «خندوانه» بود و بعد جناب خان آمد؛ وقتی جناب خان آمد، «خندوانه» در اوج بود. ولی به هر حال از خود من به عنوان یکی از عناصر اصلی این خانواده تا همه مخاطبهای «خندوانه» عاشق جناب خان هستند.
سازنده «خندوانه» درباره «جناب خان» افزود: جناب خان و خندوانه یک تیم هستند. گاهی برخی به گونهای رفتار میکنند که انگار جناب خان یک عنصر جدا از «خندوانه» است؛ اما ما در واقع تصمیم گرفتیم حرفهایی که ممکن است با ممیزی روبه رو شود را از زبان جناب خان که یک عروسک است بزنیم، چون پذیرشش راحتتر است و مدیریت تلویزیون هم این موضوع را پذیرفته است. البته که حرفهای زیادی هم حذف میشود.
بازیگر و کارگردان سریالهای «توطئه فامیلی»، «مسافران» و «نشانی»، درباره اینکه چرا دیگر برای تلویزیون سریال نمیسازد؟ توضیح داد: ارتباط با مخاطب در «خندوانه» تجربه بی نظیر و درخشانی است. آنقدر که ترجیح میدهم بازهم این ارتباط را از طریق برنامهای مثل «خندوانه» برقرار کنم.
برنامه «خندوانه» در فصل جدید از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش میشود.
همچنین مرحله مقدماتی «خندانندهشو ۳» از این برنامه، از دوشنبه با داوری حسن معجونی، امیرمهدی ژوله و رامبد جوان آغاز میشود. «خندانندهشو۳» از دوشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۳ در شبکه نسیم روی آنتن میرود.
افتتاحیه فصل تازه مسابقه استندآپ کمدی برنامه «خندوانه» هم در شب یلدا پخش شد. در این فصل ۲۰ شرکت کننده در چهار گروه در مرحله مقدماتی با یگدیگر رقابت میکنند و در نهایت یک شرکتکننده با رای داوران، سه شرکتکننده با رای مردمی به مرحله بعد میروند و یک شرکتکننده هم با رای داوران حذف میشود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: رامبد جوان خندوانه رامبد جوان شرکت کننده برنامه ای جناب خان آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۳۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از فصلنامه تاریخی_سیاسی «ماجرا» با حضور علی باقریکنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و جواد موگویی سردبیر فصلنامه روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در خانه اندیشهورزان جوان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، جواد موگویی پژوهشگر تاریخ که سردبیری فصلنامه «ماجرا» را نیز برعهده دارد با بیان اینکه تصمیم چاپ فصلنامه «ماجرا» مربوط به سال ۱۴۰۰ بود، اظهار داشت: حوادث ۱۴۰۱ انتشار فصلنامه را تعویق انداخت. از طرفی اولین شماره را درباره دکترین نظام درحالی قبل از عملیات طوفانالاقصی شروع کردیم که واقعا نمیدانستیم قرار است چه اتفاقاتی رقم بخورد که نکته قابل توجه اینجاست انتشار ماجرا به اتفاقات طوفان الاقصی برخورد. در محافل و فضای مجازی شنیدهایم که گفته شده ما این فصلنامه را بعد از حمله به اسرائیل شروع کردهایم که باید بگویم چنین چیزی نیست.
وی در ادامه به تشریح رویکرد فصلنامه ماجرا پرداخت و گفت: رویکرد فصلنامه حوادث بعد از انقلاب خواهد بود و علت آن این است که ما در تاریخنگاری بعد از انقلاب غفلت عظیمی کردهایم و تاریخنگاری دهه ۶۰ را در افکار عمومی باختهایم هرچند یک دهه بعد و در موضوع تاریخنگاری دهه ۷۰ مسئله بکر است.
سردبیر فصلنامه ماجرا عدم دسترسی به اسناد را نقطه ضعف برای پرداختن به تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: وزارت خارجه هنوز اسناد مشروطه، مسئله ملی شدن صنعت نفت و حکومت پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است و دستگاههای سندی ما مثل مرکز اسناد خیلی سلیقهای عمل میکنند. عدم بازگویی خاطرات از طرف رجال سیاسی نیز یک مسئله مهم است که متاسفانه در کشورمان پابندی به جلسات خاطرهگویی نیستند و افراد براساس سلیقه خاطرات را میگویند و همین باعث میشود ما افکار عمومی را از دست بدهیم.
وی با تاکید براینکه دنبال دیده شدن فصلنامه «ماجرا» نیستیم، عنوان کرد: ما گام اول را برای پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب برداشتهایم و امیدوارم ابعاد این مسئله به بحث و گفتگو گذاشته شود.
فصلنامه ماجرا ابتکار و شجاعت به خرج داده است
در ادامه، علی باقریکنی معاون سیاسی وزارت خارجه ابتکار و شجاعت را ویژگی مهم فصلنامه «ماجرا» دانست و با تاکید براینکه ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت و شهامت و فکر میخواهد، گفت: مجموعه مصاحبهها و تصاویر جمعآوری شده در این فصلنامه ارزشمند است که نشان میدهد در آینده با سلسله مطالبی روبرو خواهیم بود که میتواند نیازهای نسل کنونی و آینده کشورمان و دیگر کشورها را که دغدغه فرایند انقلاب دارند را از دل پژوهش بشناسند.
وی پژوهش تاریخ را یک میدان خطیر دانست و عنوان کرد: پرداختن به پژوهش تاریخ یک میدان بسیار خطیر است که فعالیت در آن آسان نیست، چون چندگانگی نگاه و ایده و تفکر در آن جولان پیدا میکند و طبیعی است که تلاقی نگاهها در این میدان وجود دارد.
معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت: جای چنین پدیدهای در میان منشورات انقلاب اسلامی خالی بود که امیدواریم با ارتقا کیفی مجموعه به محصولات و تولیدات معتبرتر و مستحکمتر و قابل اعتنا بیشتری دست پیدا کنیم. آن چیزی که بهنظرم مهم میآید، این است که آن کاری که نتیجه این زحمت و تلاش خودش را نشان دهد، این است که ما به یک الگو و الگوهایی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی با نگاه رهبر مقام معظم رهبری برسیم تا زمینه ارتقا حکمرانی دینی در کشور صورت گیرد. باقری هدف از پرداختن به تاریخ پژوهشی انقلاب را الگوسازی دانست و گفت: علوم انسانی مثل ریاضی نیست که رابطه علی و معلولی قطعی مشخص را نشان دهد لذا علوم انسانی پیچیدگی و شیرینی خاص خودش را دارد پس ما باید با این نگاه این کار را روشمند ببینیم.
او به تشریح خطرات جدی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و گفت: کارکرد و نتیجه این مجله باید روشن شدن فرایند و ساز و کاری باشد که کشورمان را به این نتیجه رساند که در بیش از سه دهه گذشته از خطرات جدی که میتوانست کشور را در عرصه دیگری وارد کند، چیست و چه ویژگیهایی وجود داشت که ما توانسته این این موفقیت را کسب کنیم.
معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه روایتها معمولا از تنگناهاست، گفت: فهم من این است که رمز اصلی این موفقیت و کلید واژه اصلی آن حکمت است حکمتی که رهبری و شالوده حکمرانی جمهوری اسلامی در دوره امام (ره) و رهبر انقلاب از آن بهره داشته است.
حکمت علاوه بر اینکه دانش و اطلاعات دارد، نور دارد که ناشی از ایمان شخصی و تقوای حاکمیتی (سیاسی) است. این تقوا یعنی اینکه به الزامات یک حکومت دینی پایبند باشید.
در ادامه مراسم، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه کشورمان به ذکر خاطراتی از دوران مسوولیت در وزارت خارجه پرداخت و نگاه مردم نسبت به مجلس شورای اسلامی و دشواریهای فعالیت در آن را تشریح کرد. در بخش پایانی این مراسم، فصلنامه تاریخی_ سیاسی «ماجرا» با حضور میهانان ویژه رونمایی شد.
انتهای پیام/